انواع باتری ماشین
باتری های اسیدی: نوع قدیمی باتری های ماشین میباشند که از نشانههای آن وجود 6 درب روی باتری است. آنها با شبیه سازی سلولهای فلزی (ساخته شده از آلیاژهای سرب) در یک محلول الکترولیتی (ترکیبی از 65٪ آب و 35٪ اسید سولفوریک) در شش سلول هستند که همواره میتوان سطح الکترولیت یا همان اسید را از این طریق چک کرده و در صورت نیاز آب مقطر را اضافه کنید. این نوع باتری در سال 1859 توسط فیزیکدان فرانسوی، گاستون پلانته اختراع شد.
باتریهای سیلد: یا همان باتری های اتمی که تکنولوژی جدید باتری می باشد که بر خلاف تصور عوام این نوع باتری، الکترولیت یا همان اسید ندارد در نتیجه صفحات داخلی این نوع باتری به صورتی طراحی شده است که نیاز به نگهداری و اضافه کردن آب مقطر نیز ندارد همچنین مقاومت آن در برابر شارژ بیش از حد بسیار بالا می باشد.
دو نوع از رایج ترین انواع باطری ماشین عبارتند از:
- باتریهایی که به مراقبت کم (LM =Low Maintanace) نیاز دارند یا غیر سیلد
- باتریهای بدون نیاز به مراقبت (FM =Free Maintanace) یا سیلد
باتریهای با مراقبت کمتر (LM) دارای صفحه سرب آنتیموان/ کلسیم (دو آلیاژی یا هیبرید) هستند. در حالیکه باتریهای بدون نیاز به مراقبت (MF) دارای صفحه سرب – کلسیم / کلسیم هستند.
باتریهای بدون نیاز به مراقبت (MF) به مراقبتهای پیشگیرانه کمتری نیازمندند، دارای عمری طولانیتر، شارژ سریعتر، مقاومت بیشتر در برابر شارژ بیش از حد (over charge)، کاهش خوردگی ترمینالها و زمان مجاز جهت نگهدارى کالا (Shelf Life) به مدت طولانیتر هستند، اما در برابر عیوب ناشی از دشارژ عمیق (Deep Discharge) به دلیل افزایش ریزش مواد فعال صفحات، سریعتر از کار میافتند.
در آب و هوای گرم پیشنهاد میشود که باتری غیر سیلد خریداری شود، به دلیل این که در یک باتری سیلد هنگامی که به آب نیاز است، نمیتوان آب اضافه کرد و نمیتوان غلظت ویژه آن را با هیدرومتر اندازه گرفت.
باتری خودرو از نظر حالت الکترولیت به دو دسته کلی تقسیم می شود:
- باتری خشک DRY : الکترولیت جامد
- باتری تر WET : الکترولیت مایع
ظرفیت ذخیره باتری ماشین
ظرفیت ذخیره عبارت است از توانایی باطری ماشین برای فراهم کردن و انتقال حداقل بار الکتریکی برای خودرو، در وضعیتی که سیستم شارژ دچار عیب و نقص و خرابی شده باشد.
این میزان حداقل بار الکتریکی که تحت بدترین شرایط رانندگی (رانندگی در شب و در فصل زمستان) باید بتواند جریان الکتریکی مورد نیاز را برای موارد ذیل در سرعت پایین فراهم بیاورد:
- سیستم ایجاد جرقه
- چراغ های جلو با نور پایین
- برف پاک کن ها
- سیستم گرم کننده شیشه ها
ظرفیت ذخیره همچنین معیار مقایسه ای توان باتری ماشین برای فراهم آوردن و ایجاد نیرو جهت خودروهایی است که دارای بار الکتریکی پارزیتی (زاید) در دورههای طویل زمانی هستند، همچنین باید آنقدر نیرو باقی بماند که بتواند استارت بزند و موتور را روشن کند.
اجزای باتری خودرو چیست؟
باتری خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده که عبارتست از:
- پوسته
- درپوش
- قطب
- منافذ باتری
- سلول ها
- صفحات مثبت و منفی
- صفحات عایق
- محلول الکترولیت
- متصل کننده صفحات
- برچسب اطلاعات باتری
- شاخص شارژ
- شاخص سطح الکترولیت
وظایف باتری خودرو
- تولید و انتقال انرژی مورد نیاز استارت و سیستم جرقه زن جهت روشن شدن خودرو
- کمک به تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز مورد نیاز خودرو
- تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز اجزای خودرو زمانی که دینام به تنهایی از پس این کار برنیاید
طول عمر باتری خودرو
طول عمر باتری های خودرو با یکدیگر متفاوت می باشد و علاوه بر نوع استفاده از آن در طول عمر باتری بسیار تاثیرگزار خواهد بود.
به طور میانگین یک باتری سالم می تواند حدود 1.5 سال عمر کند که با رعایت کردن یک سری نکات می توانید طول عمر آن را افزایش دهید.
برای بالابردن طول عمر باتری شما باید به طور مرتب آن را مورد بررسی قرار دهید و نکاتی مانند محکم بودن سر باتری ها، تمیز بود سطح باتری، چک کردن تسمه دینام و بررسی سطح الکرولیت را جدی بگیرید.
تقریبا این تست را هر شش ماه یک بار (یک بار در فصل سرما و یک بار در فصل گرما) انجام دهید تا از صحت سلامت باتری اطمینان حال نمایید.
راه های افزایش طول عمر باتری خودرو
طول عمر باتری خودروی ایرانی به طور میانگین حدود 2سال تخمین زده می شودولی با رعایت یکسری نکات می توان آنرا افزایش داد.
تعویض باتری خودرو
تعویض باتری خودرو کاری بسیار ساده است اما برای گرفتن نتیجه مطلوب باید یکسری نکات را رعایت کنید.
شرکت سحرباتری در مقاله ای تحت عنوان 18نکته طلایی تعویض و نصب باتری بطور کامل در این رابطه توضیح داده است.